Wady optyczne obiektywów

Jednym z najistotniejszych elementów konstrukcji aparatu, oprócz matrycy jest obiektyw. Miarą jakości obiektywu jest jego rozdzielczość oraz jak najmniejsza ilość wad optycznych. Wady te są nieuniknione i obecne głównie w obiektywach z większa ilością soczewek przez które w jak najlepszym stanie musi się przedostać wiązka świetlna, która później zostanie przekształcona w zdjęcie. 


Powszechnie wiadomo że najlepszymi obiektywami są zazwyczaj obiektywy stało ogniskowe z małą ilością szkieł. Jednak potrzeby fotografów i różne wyzwania które przed nimi stoją wymuszają rozbudowane konstrukcje typu zoom, czy o ekstremalnie dużych ogniskowych, w których to znajdujemy nawet po kilka grup soczewek. Współczesny świat stawia konstruktorów przed trudnym zadaniem minimalizowania wad o których pokrótce poniżej.
  
Aberracja chromatyczna – różna odległość ogniskowania poszczególnych barw światła wynikająca z różnej wartości współczynnika załamania powoduje niebieskie i pomarańczowe obwódki wokół ciemnych przedmiotów na jasnym tle.

Aberracja sferyczna – inna długość ogniskowania promieni świetnych ze względu na ich położenie pomiędzy środkiem a brzegiem układu optycznego powoduje spadek ostrości w całym polu widzenia.

Aberracja komatyczna (koma) – wiązka promieni świetlnych z punktu poza osią optyczną tworzy po przejściu przez układ plamkę w kształcie przecinka lub komety. Stopień zniekształcenia jest tym większy im dalej od osi optycznej układu znajduje się źródło światła

Dystorsja - rożne powiększenie obrazu zależnie od jego odległości do osi optycznej. Rozróżniamy dystorsje beczkowatą – obraz wygięty na zewnątrz i poduszkowatą obraz wklęsły do środka. W obiektywach typu rybie oko dystorsja celowo nie jest korygowana.

Astygmatyzm – promienie padają w dwóch prostopadłych płaszczyznach lecz są ogniskowane w rożnych punktach. W efekcie powstaje obraz nieostry i zniekształcony. Charakterystyczny głównie dla układów asymetrycznych.

Efekt mory- nie jest to wada optyczna, powstaje gdy fotografujemy obiekty składających z bardzo dużej liczby podobnych elementów położonych blisko siebie a rozdzielczość matrycy nie pozwala na ich rozróżnienie. Pojawiają się wtedy różnorakie wzory nie istniejące w rzeczywistości.

Mając na uwadze redukcje efektu mory producenci stosują różne rozwiązania. Nikon przy filtrze dolnoprzepustowym, jako jego element umieszcza filtr nazwany AAF  który ma za zadanie redukcję zniekształceń (aliasing) i kontrole prążków mory. Efektem ubocznym umieszczenia tego filtra jest spadek rozdzielczości obrazu. 

Dlatego czasem powstają dwie wersje aparatu z filtrem AAF i bez niego. Przykładem jest tutaj Nikon D800 z filtrem AFF i jego odpowiednik bez tego filtra Nikon D800E – oferujący lepszą rozdzielczość, ale bez kontroli zjawiska mory. Nikon D800E jest zetem kierowany do użytkowników mających kontrolę nad efektem mory, czyli fotografujących w studiu oraz krajobrazy.

Aliasing jest to zjawisko powstające miedzy innymi przy zmniejszaniu rozdzielczości. Zjawisko to wynika z charakterystyki pikseli a objawia się schodkami na ukośnych lub krzywych liniach.

Dyfrakcja jest to zaburzenie kierunku światła gdy przechodzi ono blisko krawędzi, inaczej mówiąc rozczepienie się fali świetlnej przechodzącej przez mały otwór, czyli w fotografii głównie przy wysokiej przysłonie. Dyfrakcja powoduje rozmycie, spadek ostrości i co za tym idzie utratę szczegółów na zdjęciu.

Refrakcja zmiana kierunku rozchodzenia się fali (załamania fali), związana ze zmiana jej prędkości gdy przechodzi do innego ośrodka (np przez soczewkę w obiektywie). Załamanie fali powoduje zmianę jej długości, natomiast jej częstotliwość pozostaje stała. Na zdjęciach możemy zaobserwować niedokładne odwzorowanie obiektów, szczególnie co do geometrii i położenia.

Winietowanie jest wadą układu optycznego powodującą ciemniejszy obraz przy brzegach kadru. Winietowanie nie zawsze jest widoczne dla ludzkiego oka, niemniej jednak w przypadku obiektywów fotograficznych wydaje się być nieodzowne. Dotyczy to głównie obiektywów o szerokim polu widzenia.