Przysłoną
w fotografii nazywamy element obiektywu regulujący wielkość otworu
przez który wpuszczane jest światło na matrycę. Regulacja otworu odbywa
się za pomocą tzw. listków, których im więcej tym lepiej ponieważ
przysłoną nabiera wtedy bardziej kołowego kształtu – mniej kantów, czyli
załamań wiązki świetlnej.
Znaczenie przysłony
Przysłona
ma dwojakie znaczenie, bo z jednej strony reguluje nam ilość światła
trafiającego na matrycę, a z drugiej głębię ostrości. To jakiej
powinniśmy użyć przysłony zależy od warunków zewnętrznych, czyli ile
mamy światła zastanego ale również od czasu naświetlania jaki chcemy lub
możemy użyć.
Wartość przysłony
Jest
to parametr, który wyraża nam w postaci liczbowej ilość przepuszczanego
na matryce światła. Im mniejsza wartość przysłony tym więcej światła
obiektyw przepuści. Obiektywy mają oznaczone możliwości przysłony w
formie f/1.8 lub f/3,5-5,6. Pierwsze oznaczenie dotyczy tzw. obiektywu
ze stałym światłem, a drugie obiektywu za zmiennym światłem. Słowa światło bardzo często używa się jako zamiast przysłony.
Załóżmy
że mamy obiektyw o ogniskowej 18-55 f/3,5-5,6. Oznacza to że przy
ogniskowej 18mm możemy otworzyć przysłonę maksymalnie do wartości 3,5
(ale możemy też ustawić przykładowo f/8, f5,6) a przy ogniskowej 55
maksymalnie 5,6 (i wszystkie wartości wyższe np f/16).
Przysłona a głębia ostrości
Przysłona
jest głównym narzędziem do manipulacji głębią ostrości, szczególnie w
aparatach z dużą fizycznie matrycą jak lustrzanki i bezlusterkowce.
Jeżeli chcemy uzyskać mniejszą głębie ostrości (ostry obiekt główny a
tło bardziej rozmazane) wartość przysłony musi być niższa, czyli otwór
będzie bardziej otwarty. Wówczas jeżeli mamy dużo światła na zewnątrz,
aby nie prześwietlić zdjęcia musimy dobrać odpowiednio krótki czas
naświetlania. Jeżeli chcemy aby cały kadr był ostry wtedy przymykamy
przysłonę ustawiając na wysoką wartość. W takiej sytuacji w związku z
małą ilością wpuszczonego światła musimy pamiętać aby ustawić
odpowiednio długi czas naświetlania, który niekiedy może wymusić użycie
samowyzwalacza i statywu.
Zdjęcie przedstawia poglądowo zależność głębi ostrości od przysłony.